מה לי ולסצנת המוזיקה של הטוארגים? עם של נוודים יליד אזור מדבר סהרה שבצפון אפריקה? נראה לי שהתשובה קשורה לאובססיה שתמיד הייתה לי עם מסורת וחידוש במסורת, אני מזהה את אותם האלמנטים שמושכים אותי לדילן, לפולק בריטי או לדחמן אל חראשי גם שם. המוזיקה הטוארגית התפתחה והסתגלה לזמנים משתנים, ספגה השפעות מגוונות והתוצאה היא צליל ייחודי ושובה לב המייצג את התרבות והמורשת שלהם כמו גם את הגלובליזציה וההשפעות של הטכנולוגיה והזמינות של מוצרי צריכה מערביים בכל הפינות הכי נידחות של העולם.
אחד הז'אנרים המוכרים והמשפיעים ביותר של מוזיקת הטוארגים הוא הבלוז המדברי, שם גם אני התחברתי למסע הזה. ריפים מהפנטים של גיטרות שחוזרים על עצמם ומכניסים את המאזין לזמן מידבר, אין כאן שיאים של קדנצות הרמוניות מורכבות רק אינטנסיביות שנבנית מחזרתיות. זה לא לופים דיגיטליים ומכניים (למרות שלפעמים יש גם מכונות תופים בסיפור) אלא חזרה אנושית ואורגנית שמישתנה בעיקר בניואנסים, כמו להסתכל על הדיונה זזה לאורך ימים או שנים. המקצבים מורכבים משכבות של צלילי גיטרות שמתערבבות אחת בשניה הדים אולי לבלוז של האולין וולף וכמובן הקולות המהפנטים של שירת המענה. המוזיקה במקור היתה מבוצעת עם כלים מסורתיים כמו כלי מיתר בסיסיים מדלעות , מקל ומיתר בודד או ווריאציות על גוני, אבל היום בעיקר נשענת על גיטרות, באס, לפעמים קלידים, קלבאש ( תוף מדלעת) או דג'מבה. למרות השינוי בצליל הפואטיקה של השירים (תודה לגוגל טראנסלייט על העזרה כאן) לא השתנתה הרבה מהפואטיקה המסורתית יותר ומדברת בעיקר על קהילתיות, אהבה, חווית המדבר על כל הקשיים המגיעים איתה , עונות השנה הכל כך קיצוניות, חגיגות בשבט, ואיך לא… סיכסוך פוליטי.
מסתבר שהיו זמנים באזור הסהרה שלהיות בעלים של גיטרה היה הרבה יותר מסוכן מלהסתובב עם m16 ונגינת המוזיקה הזאת היתה מובילה למאסר במקרה הטוב. המוזיקאים ירדו למחתרת או נדדו למקום רחוק בו הפכו לגולים, הקימו להקות ולאט לאט צברו קהל בקרב הגולים בסביבתם, המוזיקה הביאה טעם ותחושה של בית לעקורים, ובנוסף המסר התחיל לצאת החוצה ועזר להעלות את הסיפור של הטוארגים למודעות עולמית. אז מה הסיפור עם הטוארגים? נראה לי שבגדול הסיפור לא שונה בהרבה מהסיפור של הבדווים אצלנו, עם של נוודים שדרך החיים שלהם מכתיבה תנועה תמידית, ודורשת את חופש התנועה שכל כך הכרחי לחיים בתנאי המדבר מתמודדת עם גבולות דימיוניים שממשלות קובעות וחוקים שלא מתאימים לחיים האלה. לך תצייר קו גבול של מדינה על דיונה. ולך תבקש משבט של נוודים לקחת איתם דרכון ולשלם מיסים.. על מה בעצם? איזה תשתית המדינה מספקת להם? כל התרבות שלהם זועקת הסתמכות על השבט, על דרך החיים המסורתית ועל החיבור לטבע. על כן הם מורדים בכל שילטון כבר משנות השישים.
מדובר בחברה מסורתית, אז חלוקה מיגדרית לרוב מאד ברורה, יש שירת גברים ושירת נשים, הן לפעמים קצת דומות במקצבים ובסולמות אבל הפקת הצליל וטווח הרגשות לטעמי שונה מאד. בין הזמרות הבולטות ניתן למצוא את מרים חסן האדירה, מלאומה, עזיזה ברהים ועוד ובין הגברים יש כמה הרכבים בולטים, בראש כמובן טינאריוון, מדור המייסדים של הז'אנר, טארקפט, בומבינו טמיקרסט ועוד. קוראים לז'אנר בלוז מידברי בגלל הפנטטנוניות של הלחנים, בגלל הדומיננטיות של הגיטרה אבל יש כאן חיבור עמוק יותר. הם כולם מעריצי בלוז, מכירים את כל הגדולים, משיחה של שתי דקות עם עבדאללה מטינאריוון יש עלה השם טאג' מאהל ומארק קנופלר… הבלוז והפופ המערבי נדדו למידבר והצליחו להדביק בחיידק גם את הטוארגים. השפעה מוזיקלית חזקה נוספת מגיעה מג'מייקה וזה די ברור למה, הרגאיי יושב בול על זמן המדבר, גם בו אין שיאים אלא גרוב שנוסע ונוסע וגם הרגאיי מביא איתו זעקת מחאה פוליטית .
דיברתי על הקהילתיות, זה אלמנט כל כך חשוב שיכול לעבור לידך בתור מאזין ספוטיפיי. מתי נפל לי האסימון? היה לי ממש רגע של התעלות. התמזל מזלי ללכת להופעה של אחות הלב, ללה תמר שבעבר שיתפנו פעולה ומחקר בעולם המוזיקה המרוקאית בלהקות ז'עלוק ואנדלושס. הלכתי להופעה שלה בפסטיבל טארגלט taragalt שמיועד בדיוק לז'אנר הזה, הבלוז הנוודי, הטוארגי. בגלל שתמר הגדילה לעשות והביאה לי תג אומן, הבנתי את הקסם האמיתי של הפסטיבל, הג'אמים הליליים, אחרי כל ההפעות האמנים פשוט יושבים ומנגנים. זאת משפחה אחת גדולה, כולם מנגנים עם כולם, מכירים אחד את השירים של השני. הרגע שבו עבדאללה מטינאריוון ישב מול המדורה, ניגן קצת לעצמו ופתאום התחילה מנגינה שכולם מכירים… תוך שניות סביב המדורה נאספו עשרות אנשים וכולם שרים לו שירת מענה עדינה ועוצמתית, הייתי אומר כמו באלבום רק שזה היה מרגש פי אלף. אלו שירים של קהילה, של לשיר סביב המדורה באופן הכי משוחרר שאפשר, מוזיקה של אנשים שרגילים לחיות סביב מדורה אפשר להגיד.
אני מצרף לכאן פלייליסט שממשיך להתעדכן עם עוד אוצרות שאני מוצא....
רגע קטן שגיסי האלוף צילם סביב המדורה.
コメント